Ressam-Prof. Ramiz Aydın ve Sanatı Üzerine

ÜMİT GEZGİN
Titiz bir çalışma disiplini vardır Ramiz hocanın.. Sabırla dokur resmini.. Konularını, figürlerini titizlikle seçer.. Kendi tarihi, giderek kendi kişisel tarihine eklemlenmiş Anadolu kültür tarihi ve gelenekleri içi içe geçen bir yapı içinde harmanlanmıştır onun sanat disiplini içinde…

Ramiz Aydın’ın “Düğün Alayları” resimlerinden…


Düğün Alayları’ndan, kuşlara.. Anadolu’nun yoksul ve onurlu insanlarından, at ve kadın figürlerine.. keman veya gitar çalan kız kompozisyonlarından.. genç kız ve güvercin düzenlemelerine kadar birçok resminde Ramiz Aydın; düzen, titizlik ve renk seçiciliği noktasında ne kadar hassas olduğunu bizlere göstermiştir.

Düğün Alayı


Genelde pastel tonları yeğler hoca.. göze batmayan, ama kişiliği ikna eden renkler.. biçimdeki yalın duruluğa egemen bir seçimdir bu.. müzikal bir etkisi de vardır.. çünkü Ramiz Aydın aynı zamanda müzik tutkusu olan bir ressamdır.. Özellikle klasik batı müziği, resim yaparken vazgeçemediği bir dinleti türüdür.. müzik.. her zaman yanında olan, dinlenme zamanlarında bile, onun soyut dünyasında kendini bulduğu, dingin bir yapıdır.. aynı zamanda resimlerini de besleyen bir öge olarak karşımıza çıkar…

Kız ve At resmi..


Gerek profilden, gerekse de cepheden, ileriye.. insanın gözüne işleyen bakışlar fırlatan bu Anadolu kadınları.. kuşların özgürlüğü simgeleyen varlıklarıyla bütünlük arzederler.. beyazlar, griler, pembeler, sarılar.. mavilerin değişken tonlarıyla harmanlanarak, hem resmin estetik bütünlüğünü oluştururlar, hem de bir kavramı görselleştirirler…

Evet, Ramiz Aydın, salt görsel, hoşa giden resimler üretmez.. aynı zamanda bir kavramın, kültürün de peşindedir.. Bu kültür, gelenek ve modernlik içinde harmanlanmış kendi ortak bileşkesinin de anlatımıdır aynı zamanda.. Bir Anadolu çocuğu olarak Ramiz Aydın, batıya uzanan bir köprü kurmuş, bir sentezi, gelenekten besleyerek gerçekleştirmiştir…

Gitar çalan kız, resmi..


Benim de üniversitede resim hocam olmuş olan Ramiz Aydın; entellektüel birikimiyle de dikkat çekerdi.. Dinleyen, yaptıklarınızı anlamaya çalışan, özgün yorum ve sorularıyla size yol gösteren, dahası ufkunuzu açan, resmin aynı zamanda bir üslup meselesi olduğunu da hatırlatan bir insan.. Ondan, diğer birçok hocamdan olduğu gibi, çok şey öğrendim…


Sonuç olarak Ramiz Aydın, gelenekten, Anadolu gerçekliğinden beslenen ve evrensele uzanan, yarı kübist tarzıyla, Türk resmi içinde hakettiği yeri almıştır.. Onun resimleri her şeyden öte bir üslup resmidir de aynı zamanda.. sadece bu yönüyle bile kalıcı bir özelliği barındırır…

Ramiz Aydın

1937, Espiye, Giresun

1961 yılında Gazi Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü‘nü bitirdi. 1982-2004 yılları arasında İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü ile Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümünde sanat eğitimciliği ve Resim Ana Sanat Dalı Başkanlığı yaptı. 1987’de doçent, 1995 yılında profesör oldu. 40’ın üzerinde kişisel sergi açtı. 2004 yılında emekli oldu.

Halen İstanbul’da resim çalışmalarına devam etmektedir.

Sergileri
Son beş Yılın Sergileri:
2006 Karsu Sanat Galerisi İstanbul
2006 DYO Sanat Galerisi İzmir
2006 DokuSanat Galerisiİstanbul
2007 DokuSanat GalerisiAnkara
2007 JazzNow Sanat Galerisi Bodrum
2008 “Unutulmayanlar” Resim Sergisi İKÜ Ataköy Kampüsü Resim Galerisi, İstanbul
2009 Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sergi Salonu
2010 rh+artgallery İstanbul
2011 ETO sanat galerisi Eskişehir
2012 GaleriM Sanat Galerisi Ankara
2013 Niş Art Gallery İstanbul


Ödüller
1954 İvriz İlköğretmen Okulu Orta Kısım Resim Yarışması Birincilik Ödülü
1981 Yüzüncü yıl Kurtuluş Savaşı ve Atatürk Devrimleri Sergisi Ödülü
1987 İstiklâl Marşı ve Kurtuluş Savaşı Sergisi Birincilik Ödülü

Bir Cevap Yazın